Wat is een klacht?
Een klacht is een uiting van onvrede over de bejegening of behandeling door de huisarts of andere zorgaanbieder binnen de huisartsengeneeskundige zorg. Maar ook over personen die werkzaam zijn voor de huisarts, zoals de assistente. Ook kan waarneming onderwerp van een klacht zijn. Daarnaast kan er ook spraken zijn van onvrede over de organisatie van de huisartsenpraktijk
Tegen wie kunt u de klacht richten?
Een klacht kan zich richten tegen alle bij de regeling aangesloten huisartsen. Daarnaast kan de klacht zich richten tegen personen in dienst van de huisarts of werkzaam op de huisartsenpraktijk, zoals doktersassistentes. Voorts kan de klacht zich richten tot andere aangesloten zorgaanbieders binnen de huisartsenpraktijk zoals diëtisten, fysiotherapeut, en Psychologen.
Wat kunt u zelf doen?
De eerste en belangrijkste stap die u kunt zetten met gevoelens van onvrede, is het bespreken van de klacht met de persoon tegen wie uw klacht zich richt. Daarna kunt u het klacht schriftelijk kenbaar maken door het klachten formulier in te vullen. Binnen twee werkdagen wordt er telefonisch contact met u opgenomen voor een gesprek met de arts om het klacht te bespreken en vervolgens een oplossing te zoeken.
Leidt dit niet tot een oplossing?
Als dit niet tot een oplossing leidt kunt u een klacht indienen bij de Klachtenregeling van Hadoks. Dit dient schriftelijk te gebeuren. Het is belangrijk dat uw klacht voorzien is van uw naam, adres, telefoonnummer, handtekening en een duidelijke beschrijving van de gebeurtenis en wat uw klacht hierover is.